JADUAL PERIKSA

Selasa, 12 Oktober 2010

JADUAL PERIKSA MENENGAH RENDAH


JADUAL MENENGAH ATAS


TIADA LAGI PMR 2016

Sabtu, 9 Oktober 2010

SYDNEY 9 Okt. - Kementerian Pelajaran hari ini memutuskan tidak akan meneruskan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dalam formatnya sekarang tetapi diubah menggunakan format baru melalui penilaian berasaskan sekolah.

Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pula akan diteruskan tetapi dengan penambahbaikan bentuk dan komposisi subjek.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, perubahan format baru bagi kedua-dua peperiksaan itu akan berkuat kuasa serentak pada peperiksaan 2016.

Menurutnya, kitaran kepada perubahan dasar dalam dua peperiksaan itu akan mengambil masa enam tahun dan bermula serentak pada kohort sesi persekolahan 2011.

Muhyiddin juga tidak menolak kemungkinan satu nama baru akan menggantikan PMR pada 2016 nanti.

"Maka pada ketika itu, kita akan adakan UPSR (format baru) dan mungkin PMR dalam bentuk baru yang tidak dipanggil PMR lagi," katanya selepas bersarapan pagi dengan media Malaysia dan para pegawainya di sini hari ini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perubahan itu sejajar dengan tuntutan masyarakat yang tidak mahu sistem persekolahan terlalu menekankan peperiksaan.

Menurutnya, masa diperlukan untuk perubahan dasar bagi memberi peluang pelajar yang masih berada dalam sistem pelajaran sekarang meneruskannya dengan ujian sedia ada.

Sehubungan itu, beliau memberitahu, cara penyampaian mata pelajaran masih lagi terikat dengan apa yang sudah sedia ada.

Muhyiddin menjelaskan, UPSR akan berubah bentuk dan format, antaranya mengurangkan komposisi subjek teras kepada 60 peratus dan menambah pemberat komponen kokurikulum serta subjek yang dianggap penting seperti sivik kepada 40 peratus dalam pentaksiran keseluruhan.

Subjek teras di peringkat UPSR ialah Matematik, Bahasa Inggeris, Sains dan Bahasa Malaysia (Penulisan dan Kefahaman).

Menurut beliau, keputusan itu dibuat setelah mengambil kira input dan pendapat jawatankuasa meja bulat penambahbaikan yang telah bersidang sebanyak tiga kali.

Sejajar dengan transformasi PMR kepada format baru itu pula, Muhyiddin telah meminta Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) melihat aspek integriti pentaksiran supaya tiada sekolah yang berkecenderungan untuk bersikap berat sebelah dalam pemberian markah kepada pelajar di sekolah masing-masing.

Penilaian berasaskan sekolah bermakna pelajar akan diminta membuat folio daripada projek yang disediakan oleh guru sekolah. Contoh terdekat amalan format baru yang sedia ada adalah mata pelajaran Kemahiran Hidup dan Pengajian Asas Fardu Ain (Pafa).

Muhyiddin berkata, beliau bercadang membawa perkara itu ke Kabinet kerana pastinya ada minat daripada masyarakat untuk mengetahui tujuan dan langkah penambahbaikan serta inisiatif baru yang hendak dibuat supaya sistem pendidikan di Malaysia tidak cenderung kepada peperiksaan semata-mata.

Bagaimanapun, katanya, perkara pokok dan penting ialah setiap peringkat kemajuan murid akan dapat nilai.

"Sesiapa pun perlu mengetahui kemajuan anak-anak mereka di sekolah," katanya.

Beliau berkata, secara umumnya masyarakat bersetuju UPSR perlu dikekalkan tetapi mereka juga berpendapat mesti ada penambahbaikan.

Di atas premis inilah, katanya, maka Kementerian Pelajaran perlu memikirkan langkah penambahbaikan antaranya mengubah suai komposisi subjek teras, mungkin daripada keseluruhan 100 peratus, maka 60 peratus sahaja komposisi adalah berasaskan bidang-bidang akademik yang terpilih yang akan diumumkan kelak.

"Baki 40 peratus adalah atas dasar kokurikulum, bidang sivik serta bidang-bidang yang dianggap penting dan perlu, tetapi pada waktu sekarang tidak dinilai secara saksama.

"Jadi ini dikira perimbangan yang sesuai. Yang ini pun perinciannya akan kita umumkan kemudian," katanya.

Bagi PMR pula, Muhyiddin berkata, umum bersetuju peperiksaan tingkatan tiga itu tidak perlu diteruskan.

Katanya, dalam dialog meja bulat yang terakhir juga, jawatankuasa bersetuju dengan cadangan kementerian supaya PMR diubah bentuknya kepada penilaian yang dibuat di sekolah.

Bagaimanapun, untuk mengelakkan tanggapan penilaian berbeza-beza, jelas beliau, adalah menjadi peranan LPM untuk menyelaras bentuk-bentuk ujian yang akan dilakukan.

"Ini untuk mengelakkan berat sebelah atau kecenderungan sekolah memberi markah yang lebih baik untuk sekolah mereka," katanya.

Muhyiddin berkata, beliau akan mengumumkan secara muktamad dalam seminggu dua ini apabila laporan lengkap sampai ke tangannya.

Beliau juga memberitahu, kementerian tidak melakukan persidangan meja bulat tersebut secara serta-merta tetapi setelah melakukan ujian rintis di banyak sekolah.

Ujian rintis melibatkan 50 sekolah pada 2008 dan 500 lagi pada 2009.

SELAMAT MENGHADAPI PEEPERIKSAAN PMR

Isnin, 4 Oktober 2010




TIPS MENGHADAPI PEPERIKSAAN

CARA MENGATASI PELBAGAI SOALAN DAN KEBIMBANGAN

Saya tidak tahu dimana patut bermula.

Jangan panik. Senaraikan semua perkara yang perlu anda lakukan. Agih-agihkan tugasan anda kepada bahagian yang lebih kecil dan mudah dilaksanakan. Tentukan keutamaan tugasan, yang utama didahulukan. Rancang masa untuk menyelesaikan setiap tugasan ini sebaik-baiknya. Jangan sesekali ponteng kelas ketika hampir dengan peperiksaan. Anda mungkin tertinggal ulangkaji dan tip-tip penting yang dibincangkan oleh

guru atau pensyarah. Gunakan masa-masa rehat yang ada untuk mengimbas kembali apa yang telah dipelajari. Berikan masa bukan sahaja untuk belajar tetapi juga untuk merancang strategi pembelajaran anda. Jangan terburu-buru, mulakan belajar anda dengan topik yang senang dahulu. Mulakan 30 minit – 1 jam dahulu. Semakin lama, terutamanya apabila semakin hampir dengan peperiksaan, tingkatkan waktu belajar anda.

Terlalu banyak untuk dibaca sedangkan peperiksaan semakin hampir.

Buat tinjauan. Berikan masa untuk anda membuat tinjauan keseluruhan topik. Kenalpasti topik-topik penting. Fahami konsep-konsep penting. Pastikan topik yang anda maih belum faham. Mulakan belajar topik yang penting-penting dahulu. Mana-mana topik yang kurang penting, dan tidak sempat diulangkaji sepenuhnya, fokus hanya kepada fakta-fakta utama. Tetapi ingat, tinjauan hanya boleh membantu sekiranya anda benar-benar sudah tidak punya masa. Kalau anda masih sempat membacanya, maka bacalah dengan terperinci.

Subjek ini cukup membosankan. Anda rasa jemu dan mengantuk apabila membacanya.

Belajar secara aktif bukannya pasif. Gunakan kaedah membaca yang berkesan. Dapatkan soalan-soalan berkaitan dengan topik yang dipelajari sebelum memulakan ulangkaji. Pelbagaikan aktiviti ketika belajar. Selang-selikan diantara aktiviti membaca dengan menulis nota, melakar peta minda (atau peta konsep), menghafal, menggaris kata kunci dan menjawab soalan-soalan. Libatkan diri anda sebanyak mungkin dengan apa yang sedang dibaca. Tukarkan apa yang dibaca kepada gambaran minda. Belajar bersama rakan yang lebih arif tentang subjek tersebut dan bincangkan.

Anda baca dan anda faham, tetapi anda tidak mampu mengingatinya.

Cuba kaitkan apa yang sedang anda pelajari dengan apa yang telah aanda ketahui. Gunakan beberapa pendekatan untuk mengingat seperti:

Hafal kata kunci, bukannya hafal ayat.

Gunakan Teknik Ceraian.

Gunakan Teknik Mnemonik.

Tuliskan fakta-fakta penting pada kad dan bawanya bersama

anda kemana sahaja. Kerapkan buat imbasan terhadap kad-

kad ini.

Anda rasa anda faham apa yang dibaca. Anda rasa anda telah mengingatinya.

Jangan cepat merasa puas hati dengan apa yang anda usahakan. Uji ingatan dan pengetahuan anda. Jawab soalan-soalan dari buku atau dari peperiksaan tahun-tahun sebelumnya. Bina soalan-soalan berdasarkan tujuh soalan asas iaitu Apa? Siapa? Bila? Dimana? Berapa? Kenapa? Bagaimana? Misalnya, kalau anda sedang membaca sejarah Melaka diserang Portugis, tanyakan soalan-soalan seperti:

Bila Melaka diserang?

Kenapa Melaka diserang?

Siapa yang menyerang?

Bagaimana Melaka diserang?

Terlalu banyak untuk dihafal dan diingat.

Penyusunan maklumat. Maklumat dan fakta-fakta dapat dikeluarkan dengan lebih baik sekiranya ia dibaca, dihafal dan disimpan dalam bentuk yang sistematik. Terdapat pelbagai pendekatan yang boleh anda guna untuk menyusun maklumat atau fakta ini, antaranya ialah:

Tuliskan rangka setiap bab yang dibaca atau ringkasan tentangnya. Perhatikan perkaitan antara satu bahagian dengan bahagian yang lain dalam tajuk tersebut. Cuba kumpulkan maklumat kepada beberapa kategori berdasarkan persamaan yang ada. Cuba bahagikan kepada hieraki (sekiranya ini boleh dilakukan). Pemetaan maklumat. Cuba lakarkan peta konsep bagi menyusun bahan-bahan yang ada perkaitan. Misalnya kalau anda sedang membaca sejarah tentang perang dunia kedua, anda mungkin boleh buatkan satu carta tentang semua negara yang terlibat. Kemudian senarai isu penting atau peristiwa penting disebelah carta tersebut. Anda mungkin kaitkan kembali isu/perkara penting ini dengan negara-negara tersebut berdasarkan kepentingan dan kesan ke atas mereka.

Tadi anda masih ingat tetapi kenapa kini anda lupa?

Sering buat imbasan. Kajian menunjukkan bahawa sebagai manusia normal anda akan lupa 80% apa yang telah dibaca hanya dalam masa 24 jam. Oleh itu anda perlu merancang satu strategi agar anda mampu mengatasi kelemahan ini.

Pastikan setiap apa yang anda baca telah diringkaskan. Jadikan fakta seringkas mungkin dengan syarat apabila anda melihat fakta tersebut anda mampu menceritakan semula apa yang mahu disampaikan olehnya. Ada ketikanya fakta yang panjang sekalipun mampu anda ringkaskan menjadi dua atau tiga patah perkataan. Selepas 24 jam, cuba lihat nota ringkas anda ini. Cuba ceritakan semula apa yang anda fahami. Sekiranya anda mampu menceritakannya, bermakna anda sudah mampu memanggil semula maklumat tersebut. Sekiranya tidak, semak semula sekali imbas teks asal. Berikan masa menjawab soalan-soalan berkaitan dengannya bagi mengukuhkan lagi ingatan anda. Semak semula apa yang dibaca dari semasa ke semasa. Dengan cara ini anda tidak perlu bersusah payah membaca teks asal kembali sewaktu hampir dengan peperiksaan.

Anda suka belajar disaat-saat akhir.

Ramai pelajar yang berpendapat lebih baik belajar disaat-saat akhir, sebab kalau belajar awal pun nanti lupa juga. Pendapat di atas adalah tidak benar. Anda perlu belajar seawal mungkin bagi mengenal pasti kelemahan dalam sesuatu bab. Dengan belajar awal juga anda punya banyak masa untuk bertanya pada guru dan rakan-rakan. Salah satu rahsia belajar ialah kekerapan. Lagi kerap sesuatu bahan itu diulangbaca maka lagi besar potensi untuk anda memahami dan mengingatinya. Oleh itu, mulakan langkah anda sekarang. Mulakan sedikit dahulu. Mulakan dengan yang mudah-mudah dahulu dan apabila minat dan semangat mula berputik, barulah lakukan dengan lebih bersungguh-sungguh.


SELAMAT PENGANTIN BARU CIKGU NURFATHILAH

Khamis, 23 September 2010


SELAMAT PENGANTIN BARU..DAN SELAMAT MENEMPUH ALAM BARU..

LIMBANG OH LIMBANG

Isnin, 12 Julai 2010

Limbang ku Bisai tok...

Walaupun kemudahan jalan raya semakin baik dan menghubungi banyak tempat di LImbang, namun pengangkutan air tetap digunakan secara meluas

Bahagian Limbang yang kita ketahui sekarang mempunyai 4 sungai utama iaitu Sungai Limbang, Sungai Pandaruan, Sungai Trusan dan Sungai Lawas.

Pembentukan apa yang dikenali sebagai Bahagian Limbang sekarang ini berlaku secara beransur-ansur selari dengan kejayaan permerintahan Brooke mengambil kawasan sungai-sungai ini dan dijadikan unit pentadbiran kelimanya.

Limbang terletak di Timur Laut Sarawak dan bersempadan dengan Sabah, Brunei dan Indonesia.

Bahagian Limbang adalah satu daripada 11 Bahagian yang terdapat di Sarawak yang dikenali sebagai Bahagian ke-5 dulunya.

Limbang terbahagi kepada dua daerah iaitu Daerah Limbang dan Daerah Lawas, serta tiga daerah kecil iaitu Nanga Medamit, Sundar dan Trusan. Bandar Limbang adalah pusat pentadbiran bagi Bahagian ini.

Bahagian Limbang keseluruhannya mempunyai keluasan 7,790 km persegi yang mengabungkan daerah Limbang seluas 3,978.1 km persegi dan daerah Lawas 3,811.9 km persegi.

Bahagian Limbang adalah wilayah yang terakhir sekali diperolehi oleh Brooke daripada Kerajaan Brunei. Ia telah menjadi sebahagian wilayah Sarawak dalam tiga peringkat, iaitu Trusan pada 1885, Limbang (1890) dan Lawas (1905).

Penduduk

Di bahagian Limbang, sejumlah 103 km jalan (gravel) telah dibina

Bahagian Limbang mempunyai penduduk berjumlah 72,440 orang (mengikut banci tahun 2000) yang terdiri daripada beberapa etnik utama iaitu Melayu, Cina, Iban, Lun Bawang dan Bisaya.

Keseluruhannya pekerjaan utama penduduknya ialah mengusahakan pertanian, penternakan, perikanan dan perniagaan, namun banyak juga yang berkerja 'makan gaji' di sektor awam dan swasta.

Masyarakat Cina kebanyakannya mendiami bandar Limbang dan pekan seperti Mendamit, Ukong dan Batu Danau. Mereka secara keseluruhannya adalah perniaga di bandar dan pekan berkenaan.

Masyarakat Melayu pula kebanyakannya mendiami kawasan persisir pan-tai, bekerja sebagai nelayan (membuat belacan, keropok dan ikan tahai/salai.)

Bagi yang tinggal di pedalaman mereka mengusahakan tanaman padi sawah serta tanaman kontan seperti getah dan kelapa. Ada juga yang berkhidmat sebagai kakitangan awam (guru, pentadbir dan profesional).

Masyarakat Kedayan dipercayai berasal dari Brunei namun banyak yang telah berhijrah ke Lawas dan Limbang. Mereka mengamalkan budaya serta melakukan kerja hampir sama seperti orang Melayu walaupun berbeza dari segi bahasa.

Lun Bawang pula bermaksud 'orang tempatan/negeri ini,' kebanyakan mereka tinggal di kawasan pedalaman di Limbang. Mereka adalah petani sepenuh masa dan merupakan orang pertama di Borneo yang menanam Epal dengan jayanya.

Masyarakat Iban, majoriti mereka tinggal di sepanjang sungai kawasan Pandaruan, Sungai Lubai dan Hulu Batang Limbang.

Kebanyakan mereka juga adalah petani sepenuh masa. Dipercayai berasal dari Sri Aman, Lubok Antu, Sibu dan Kalimantan. Mereka berhijrah ke Limbang atas jemputan Charles Brooke untuk menanam kopi di kawasan Pandaruan.

Kebajikan masyarakat Penan tidak diabaikan. Projek Rumah Leju Penan Long Napir di Bahagian Limbang yang disiapkan pada tahun 2000 ini adalah salah satu daripada contoh keperihatinan kerajaan

Pembangunan Sosio-Ekonomi

Pada zaman Kerajaan Brooke terdapat dua matlamat utama bagi wilayah ini iaitu mengekalkan keamanan dan pembangunan ekonomi. Namun pada masa itu matlamat itu tidak tercapai sepenuhnya, tetapi setelah Limbang menyertai Sarawak menjadi sebuah negeri dalam Malaysia pada tahun 1963, Limbang telah menikmati pembangunan ekonomi, pendidikan dan sosial yang pesat.

Kebelakangan ini, penanaman kelapa sawit, koko, penternakan lembu dan kerbau, pemeliharaan ikan air tawar serta penanaman Epal di Ba'Kalalan adalah menggalakan dan ini banyak membantu peningkatan taraf ekonomi penduduk di sini.

Bagi tujuan pertanian secara komersil tanah seluas 203,761 hektar telah diluluskan untuk melaksanakan kegiatan perladangan.

Kini terdapat tiga kawasan utama yang telah diusahakan dengan tanaman kelapa sawit iaitu di Ulu Pandaruan/ Medamit Limbang, Jalan Trusan Lawas dan di Jalan Sundar Lawas.

Perindustrian pula terdapat dua jenis iaitu perindustrian berasaskan kayu dan perindustrian bukan logam (batu bata) yang membawa nilai eksport sebanyak RM46.7 juta bagi Venner, Sawmill (RM90.7 juta) dan batu bata (RM45.4 juta) bagi tempoh tahun 2000.

Kemudahan Asas

Seperti di bahagian lain, penduduk Bahagian Limbang juga menikmati kemudahan-kemudahan asas yang telah disediakan oleh pihak kerajaan.

Keseluruhan kawasan di Bahagian ini dapat dihubungi sama ada melalui jalan darat atau sungai.

Hampir keseluruhan kawasan bandar dan sebahagian kawasan luar bandar telah dihubungkan dengan jalan raya.

Di Limbang terdapat sepanjang 92 km jalan premix, 103 km (gravel) dan 596.3 km (jalan tanah).

Manakala di Lawas pula terdapat 90.6 km (premix), 285.7 km (gravel) dan 451.1 km (jalan tanah) Bagi kawasan pedalaman dan intigis, sungai adalah laluan utama mereka.

Bahagian Limbang mempunyai banyak tarikan pelancongan yang berasaskan alam sekitar misalnya yang terdapat di Gunung Buda

Selain itu, apa yang lebih istimewa, daerah Limbang dan Lawas termasuk Ba'Kalalan turut menikmati penerbangan MAS setiap hari, iaitu masing-masing purata sebanyak tujuh penerbangan sehari ke Limbang dan Lawas serta dua ke Ba'Kalalan. Jenis pesawat yang terbabit ialah DCH-6 Twin Otter, helikopter SC7-Skyvan dan Caribou.

Hampir keseluruhan penduduk di kawasan bandar telah mendapat bekalan air dan bekalan elektrik.

Sebanyak 42,069 orang atau 58 peratus penduduknya telah menerima bekalan elektrik daripada SESCo, manakala selebihnya menggunakan generator set.

Bagi bekalan air pula, sebanyak 42,139 orang atau 59 peratus penduduknya telah menerima bekalan air yang telah dirawat, selebihnya masih bergantung kepada bekalan air gravity feed, air hujan serta ir sungai.

Sesetengah kawasan luar bandar dan pedalaman berkenaan masih belum dibekalkan dengan bekalan air dan elektrik berikutan masalah perhubungan. Namun begitu, mereka yang tinggal di kawasan luar bandar masih dapat menikmati arus pembangunan di mana kerajaan telah menyalurkan banyak projek seperti generator, air paip (gravity feed) dan bekalan tangki air kepada mereka.

Sejajar dengan pembangunan yang pesat, kerajaan telah mendirikan pusat pendidikan seperti tadika, sekolah rendah dan sekolah menengah.

Selain daripada pusat kesihatan seperti hospital dan klinik, kerajaan menyediakan tempat beribadah dan sosial seperti masjid, surau, gereja, tokong cina dan Dewan Suarah.

Pelancongan/Riadah

Bahagian Limbang mempunyai beberapa tempat menarik untuk dilawati seperti Taman Tasik Mas, Gunung Buda, Limbang Water Front, Muzium Wilayah Limbang dan Pasar Tamu Limbang.

Taman Tasik Mas adalah tempat tumpuan penduduk setempat untuk beriadah serta melakukan aktiviti bersenam terutamanya pada waktu pagi dan petang.

Gunung Buda adalah tempat yang berpotensi untuk terus dibangunkan bagi menarik lebih ramai pelancong dari dalam dan luar negara. Ianya amat sesuai untuk dikunjungi bagi pencinta alam yang ingin melihat keindahan serta kehijauan alam semula jadi di sini.

Pasar Tamu Limbang yang diadakan pada hari Jumaat adalah tempat yang manarik untuk dikunjungi.

Namun mulai hari Khamis lagi kita boleh melihat para peniaga telah membuat persiapan awal untuk memulakan perniagaan pada Pasar Tamu Jumaat.

Lazimnya penduduk dari luar bandar turut datang beramai-ramai untuk berniaga pada hari tersebut dengan membawa hasil-hasil pertanian atau hasil hutan. Lebih menarik lagi Pasat Tamu Jumaat ini juga sentiasa menerima kunjungan daripada penduduk dari Brunei.

Limbang Water Front juga antara tempat menarik untuk dijadikan tempat beriadah sambil melihat pemandangan sungai dan Kampung Seberang Kedai terutama pada waktu petang dan malam.

Muzium Wilayah Limbang adalah satu-satunya tempat yang banyak menyimpan peninggalan sejarah Limbang.

Tempat ini sesuai untuk dikunjungi pelancong dari dalam dan luar negara yang ingin mengetahui lebih mendalam lagi akan sejarah Limbang.

Selain tempat menarik, makanan seperti ikan tahai juga tidak kurang menariknya dan sekaligus telah menjadikan Limbang dikenali ramai sebagai pengeluar ikan tahai yang terulung di Sarawak.

Ikan tahai merupakan sejenis ikan aur-aur dan tamban yang disalai, boleh dimakan begitu sahaja atau direbus dengan cili dan asam.

Di Limbang ikan tahai lebih popular dengan panggilan 'Dadah Tahai'. Ia mudah diperolehi di Pasar Tamunya dengan harga berpatutan mengikut musim.

Selain ikan tahai, Limbang juga terkenal dengan budaya Lumba Kerbau yang jarang-jarang ada dianjurkan di mana-mana pelusuk negeri ini.

Hampir setiap kali tiba hari kebesaran seperti Hari Kebangsaan, kita akan dapat menyaksikan aktiviti berkenaan diadakan di sini.

PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

Assalamualaikum Saudara/ri,
Alhamdulillah Syukur kepada Ilahi dapat menyambut Peristiwa Israk Mikraj dengan baik sekali di malam yang seumpama ini.Oleh itu saya dengan penuh kesyukuran mengajak kita semua sama2 menghayati peristiwa yang berlaku kepada Junjungan Besar Nabi Muhamad s.a.w

Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :

§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).

§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.

§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.

§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.

§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.

§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.

Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).

i. Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.

ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.

iii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.

vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.

vii. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).

viii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.

ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:

Allah S.W.T : Ya Muhammad.
Rasulullah : Labbaika.

Allah S.W.T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.

Allah S.W.T : Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.

(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.


Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

PERTANDINGAN EDUCATIONAL BLOGGING PERINGKAT KEBANGSAAN

Rabu, 30 Jun 2010


Untuk maklumat lanjut sila dapatkan maklumat di SINI

 
 
 
 
Copyright © SMK LIMBANG